Powrót

Jak dbać o wzrok na co dzień?

Co zrobić, aby długo cieszyć się dobrym wzrokiem?

Codzienna higiena wzroku polega na przyswojeniu sobie prostych nawyków, które w dłuższej perspektywie czasu mogą mieć znaczny wpływ na komfort całego Twojego życia. Nawet, jeśli masz sokoli wzrok, dbaj o oczy i reaguj na pierwsze objawy pogorszenia się wzroku.

Higiena narządu wzroku – 10 podstawowych zasad, których warto przestrzegać (1,2): 

 

  1. Sprawdź, czy jesteś w grupie podwyższonego ryzyka chorób oczu. Jeśli w Twojej rodzinie występowały choroby oczu, Ty także możesz mieć większą tendencję do ich rozwoju. Ponadto musisz szczególnie troskliwie zadbać o wzrok, jeśli masz cukrzycę i nadciśnienie, gdyż do ich powikłań należą schorzenia oczu. Wreszcie – zasady higieny wzroku są bardzo ważne dla osób po 65. roku życia, narażonych na zaburzenia zdrowotne związane z wiekiem.
  2. Jedz zdrowo – zbawiennie na narząd wzroku wpływają antyoksydanty zawarte w owocach i warzywach, szczególnie ciemnozielonych warzywach liściastych, np. szpinaku, jarmużu. Oprócz tego sięgaj po tłuste ryby morskie (łosoś, halibut), które są źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, również pozytywnie wpływających na oczy.
  3. Rzuć palenie (albo nigdy nie zaczynaj palić), bo papierosy negatywnie wpływają na cały organizm i zwiększają prawdopodobieństwo katarakty, zwyrodnienia plamki żółtej czy uszkodzenia nerwu wzrokowego – każde z tych schorzeń może prowadzić do ślepoty.
  4. Nie zapominaj o okularach z filtrem przeciwsłonecznym, który w 100% chroni oczy przed działaniem promieni UV (kupionych w salonie optycznym).
  5. W pracy używaj okularów ochronnych wobec szkodliwych czynników – jeśli zasady BHP w Twoim zakładzie pracy nakazują używanie okularów lub gogli, które zabezpieczają oczy (np. masz do czynienia z chemikaliami lub istnieje ryzyko uszkodzenia oczu), absolutnie nie ignoruj regulaminu, bo o uraz oka nietrudno, a w skrajnych przypadkach możliwa jest nawet utrata wzroku lub niedowidzenie. Podobnie – zawsze używaj okularów ochronnych podczas uprawiania sportów, np. w czasie jazdy na nartach.
  6. Ćwicz regularnie – choć to wydaje się niewiarygodne, aktywność fizyczna może zredukować prawdopodobieństwo kłopotów ze wzrokiem. Obserwacje naukowe wykazały, że już nawet systematyczne spacery są w stanie zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej nawet do 70%.
  7. Zapobiegaj zakażeniom oka – zasady dbania o oczy obejmują nie tylko ochronę przed czynnikami fizycznymi i chemicznymi, ale także patogennymi. Jeśli np. nie będziesz przestrzegać zasad sterylności podczas wymiany soczewek kontaktowych, możesz doprowadzić do infekcji.
  8. Daj oczom odpocząć, bo patrzenie na blisko położone obiekty (komputer, książka) skutkuje ich napięciem. Postaraj się raz na 20 minut zrobić sobie 20 sekundową przerwę i popatrzeć przez okno na odległy krajobraz. Nawet nie wiesz, jaki to daje Twoim oczom relaks.
  9. Badaj wzrok – reaguj już na pierwsze objawy pogorszenia się ostrości widzenia, a jeśli nic nie zdradza pogorszania wzroku, możesz profilaktycznie co 2 lata się przebadać. Odwiedzaj okulistę tym bardziej, jeśli jesteś w grupie ryzyka wady wzroku.
  10. Dbaj o zdrowie całego organizmu, bo to w jakiej jesteś kondycji, oddziałuje na poszczególne narządy. Szczególnie niebezpieczne dla wzroku są cukrzyca i nadciśnienie, dlatego bezwględnie je kontroluj.

 

Jak dbać o narząd wzroku? Jak widzisz, zasady higieny oczu nie są trudne, a mogą naprawdę wiele zdziałać. Kiedy wzrok się pogarsza, otaczający Cię świat nie jest już taki sam, a przecież najlepiej jest cieszyć się jego pięknem jak najdłużej.

 

 

  1. Heiting G. 8 Ways To Protect Your Eyesight. http://www.allaboutvision.com/over60/ways-to-protect.htm Data dostępu: 20.05.2017
  2. Simple Tips for Healthy Eyes. https://nei.nih.gov/healthyeyes/eyehealthtips Data dostępu: 20.05.2017