Powrót

Proste sposoby na poprawę wzroku

sposoby na poprawę wzroku

Dobry wzrok stanowi nieocenione wsparcie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Niestety, często zapominamy o tym, jak ważnym i delikatnym narządem są oczy. Narażamy je na działanie szkodliwych czynników, eksploatujemy podczas wielogodzinnej pracy przed komputerem i zaniedbujemy ich potrzeby na składniki odżywcze. W efekcie, już w młodym wieku możemy doświadczać problemów z widzeniem. Podpowiadamy, jak uzyskać poprawę wzroku dzięki prostym zmianom codziennych nawyków.

 

Sposoby na poprawę wzroku – dieta 

Odpowiednia dieta odgrywa bardzo ważną rolę w zachowaniu zdrowia naszych oczu i prawidłowego widzenia. Istnieje wiele dowodów na to, że sposób odżywiania może być skuteczną formą profilaktyki chorób, takich jak: zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), zaćma czy jaskra. (1, 2, 3) Spożywanie produktów dobroczynnych dla oczu to najprostsza metoda, by jak najdłużej cieszyć się dobrym wzrokiem.

Komponując dietę na poprawę wzroku, wybierajmy przede wszystkim pokarmy bogate w antyoksydanty. Substancje te są skuteczną bronią przeciw wolnym rodnikom, przyczyniającym się do powstawania różnych chorób, w tym poważnych schorzeń oczu. (2)

 

Minerały i witaminy na wzrok

Naturalna żywność obfituje w liczne antyoksydanty, do których zaliczamy wybrane witaminy, minerały oraz barwniki roślinne. Oto te szczególnie korzystne dla poprawy wzroku:

 

  • Witamina C (kwas askorbinowy) – neutralizuje wolne rodniki, przeciwdziałając uszkodzeniom fotoreceptorów, wywoływanym przez światło. Co więcej, udowodniono związek między suplementacją witaminy C a spowolnieniem rozwoju retinopatii cukrzycowej i obniżeniem ryzyka zachorowania na zaćmę. (2) Bogatym źródłem kwasu askorbinowego są owoce cytrusowe, czarne porzeczki, natka pietruszki, papryka i szpinak. (1)
  • Luteina – barwnik roślinny, pełniący funkcje ochronne oka i zabezpieczający siatkówkę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Jej wysokie stężenie pozwala zapobiegać zaćmie. (2) Luteina zawarta jest w jarmużu, szpinaku, kapuście włoskiej, brokułach czy sałacie. (1, 4)
  • Witamina E – to rozpuszczalny w tłuszczach przeciwutleniacz, który zapobiega reakcjom wolnorodnikowym. Podwyższony poziom witaminy E w surowicy przeciwdziała zwyrodnieniu plamki żółtej. (2) Witaminę tę znajdziemy w orzechach, awokado, olejach roślinnych i zarodkach pszennych. (1)
  • Flawonoidy – za sprawą swojego silnego działania przeciwutleniającego, mogą przyczyniać się do zmniejszenia zachorowalności na AMD oraz poprawy ostrości wzroku. Flawonoidy występują głównie w cytrusach, borówkach, wiśniach, czarnych jagodach, truskawkach i winogronach. (2)
  • Cynk i selen – te dwa pierwiastki wymienione zostały razem ze względu na podobne role, jakie pełnią w metabolizmie siatkówki, odpowiadając za prawidłową aktywność jej enzymów. Badania wykazały, że niedobór cynku sprzyjać może zachorowaniu na AMD, zaś obniżenie poziomu selenu w surowicy zwiększa ryzyko wystąpienia zaćmy. (2)  Aby wzbogacić dietę w cynk, sięgajmy po otręby i kiełki zbóż, wołowinę oraz ryby morskie. Selen obecny jest z kolei w rybach i owocach morza, a także w warzywach strączkowych i kukurydzy. (1, 4)

 

Inne metody na poprawę wzroku

Nasze oczy wymagają nie tylko zdrowej diety, ale również zdrowych nawyków. Oznacza to konieczność wprowadzenia pewnych zmian w trybie życia, które zaprocentują poprawą wzroku.

  • Jednym z najgroźniejszych wrogów oczu jest dym papierosowy. Palacze są w większym stopniu narażeni na uszkodzenia nerwu wzrokowego oraz wystąpienie zaćmy i AMD. Rzucenie palenia jest zatem niezbędne, by cieszyć się prawidłowym widzeniem. (3)
  • Zadbajmy o odpowiednią ochronę oczu przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV zwiększa ryzyko wystąpienia zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej. Zwłaszcza latem nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych, które blokują od 99% do 100% promieni UVA i UVB. (3)
  • Podczas pracy przed komputerem, starajmy się zachować odpowiednią odległość od monitora (min. 70 cm). (4) Pamiętajmy, że nasze oczy nie lubią zbyt długiego wpatrywania się w jedno miejsce, dlatego zapewnijmy im regularne przerwy (co 20 minut), podczas których patrzmy w dal przez ok. 20 sekund. (3)
  • Wzrok możemy wspomóc także przy pomocy suplementów diety. Wybierajmy te, zawierające w swoim składzie luteinę i inne antyoksydanty (np. LUTEZAN).

 

 

Przypisy:

  1. Pogrzebielski A. Czy dieta ma wpływ na wzrok? http://dieta.mp.pl/lista/83193,czy-dieta-ma-wplyw-na-wzrok Data dostępu: 17.03.2017
  2. Wolski T, Kalisz O, Gerkowicz M. et al. Rola i znaczenie antyoksydantów w medycynie ze szczególnym uwzględnieniem chorób oczu. Postępy Fitoterapii. 2007;2:82-90.  
  3. How to Keep Your Eyes Healthy. http://www.webmd.com/eye-health/good-eyesight#1 Data dostępu: 17.03.2017
  4. Krawczyk K. Jak dbać o wzrok? http://okulistyka.mp.pl/zdroweoczy/151481,jak-dbac-o-wzrok Data dostępu: 17.03.2017