Powrót

Wady wzroku – Co zrobić aby się nie pogłębiały?

Jak dbać o oczy by służyły długi czas?

Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że na świecie około 284 miliony ludzi cierpi na wady wzroku lub całkowicie nie widzi. W Polsce za to prawie 50% społeczeństwa w wieku od 16 do 54 lat nie widzi dobrze.(2) Jak dbać o oczy, aby wady wzroku się nie pogłębiały? Jak wygląda profilaktyka wad wzroku?

Dieta na zdrowe oczy (1,2)

Zdrowa dieta ma duży wpływ na zdrowie całego organizmu, także oczu. Nie istnieją niestety uniwersalne zalecenia co do diety, która zapewniałaby dobry wzrok do późnych lat i niwelowała pogorszenie wzroku z wiekiem. Pamiętajmy jednak, że istnieją witaminy i składniki odżywcze, które wpływają pozytywnie na oczy. Dlatego warto jeść jak najwięcej produktów, które je zawierają.

W codziennej diecie osób, które chcą zadbać o swój wzrok nie powinno zabraknąć zielonych warzyw liściastych (natki pietruszki, koperku, szpinaku, jarmużu), brokułów, cukinii, kapusty czy szczypiorku, bo to produkty, w których znajduje się luteina. Działanie luteiny to przede wszystkim wzmacnianie naczyń włosowatych siatkówki oraz ochrona przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym.

Bardzo ważne są również karotenoidy zawarte w żółtych i czerwonych warzywach i owocach (kukurydzy, marchwi, dyni, ziemniakach, papryce, czerwonych winogronach) oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdziemy w rybach (łosoś, makrela, tuńczyk). Do diety na pogarszający się wzrok warto włączyć również selen (znajduje się w rybach, kukurydzy, owocach morza, warzywach strączkowych), cynk (jego źródłem są otręby, wołowina, skorupiaki, ryby morskie, kiełki i zarodki zbóż), witaminę C (znajdziemy ją na przykład w czarnych porzeczkach, cytrynie, pomarańczach, grejpfrutach, truskawkach, malinach, pomidorach, kalafiorze, kiwi) oraz witaminę E (bogate w nią są orzechy, pestki słonecznika, migdały, awokado, oleje roślinne, zarodki pszenne). Tak skomponowana dieta będzie miała pozytywny wpływ na nasze oczy.

 

Jak zdrowo pracować przy komputerze? (2)

Praca przy komputerze oraz każda, przy której nadmiernie skupiamy wzrok na bliży (pisanie, czytanie) nie jest dobra dla naszych oczu. Osoby cierpiące z powodu krótkowzroczności bardzo często przez nieprawidłową pracę z bliska pogłębiają swoją wadę wzroku. Jak w takim razie korzystać z komputera i nie narażać się na osłabienie wzroku?

Podczas pracy należy siedzieć w odległości minimum 70 cm od monitora i unikać siedzenia przodem do okna. Pomieszczenie, w którym przebywamy, warto regularnie wietrzyć, a oświetlenie powinno być naturalne lub odpowiednio silne sztuczne, oba równomiernie rozproszone. Co koło 30 minut należy robić sobie krótką przerwę i w tym czasie dać odpocząć oczom – pomrugać, popatrzeć jak najdalej, rozluźnić mięśnie, można też wybrać się na krótki spacer. Jeśli czujemy, że oczy są wysuszone, to należy wkroplić w nie nawilżające krople. Stosowanie się do tych zasad wpływa na niepogłębianie się wad wzroku, szczególnie krótkowzroczności.

 

Pogorszenie wzroku u dzieci – jak temu zapobiegać? (2)

Dzieci, podobnie jak dorośli, są narażone na pogłębianie się wad wzroku. Postawą przy dbaniu o dziecięce oczy są regularne wizyty u okulisty i optometrysty, który na bieżąco będzie kontrolował pogłębianie się wady wzroku. Jeśli nie mamy pewności, czy nasze dziecko ma kłopoty ze wzrokiem, to warto zwrócić uwagę na jego zachowanie. Częste potykanie się, mrużenie i pocieranie oczu, podchodzenie bardzo blisko do przedmiotów oraz bóle głowy to sygnały, że trzeba jak najszybciej wybrać się do lekarza. Jeśli dziecko ma stwierdzoną wadę wzroku, to aby się nie pogłębiała, warto zadbać o jego dietę oraz ograniczyć czas przed ekranami (telewizorem, komputerem, telefonem, tabletem) na rzecz zabaw na świeżym powietrzu.

 

  1. Pogrzebielski A. Czy dieta ma wpływ na wzrok? https://dieta.mp.pl/lista/83193,czy-dieta-ma-wplyw-na-wzrok Data dostępu: 28.05.2017
  2. Krawczyk K. Jak dbać o wzrok? https://okulistyka.mp.pl/zdroweoczy/151481,jak-dbac-o-wzrok Data dostępu: 28.05.2017