Powrót

Jakie witaminy i minerały dla wzmocnienia wzroku?

witaminy na wzrok

Współczesny tryb życia z pewnością nie sprzyja dobremu wzrokowi. Praca w źle oświetlonym pomieszczeniu, spędzanie wielu godzin przed monitorem lub telewizorem, stres czy niepełnowartościowa dieta – to tylko niektóre z czynników szkodliwych dla naszych oczu. (2, 3) Jak poprawić ostrość wzroku? Okazuje się, że możemy zrobić to w łatwy sposób, dzięki zmianom w żywieniu. Odpowiednie minerały i witaminy zadbają o zdrowie oczu i prawidłowe widzenie.

 

Dobry wzrok dzięki diecie

Istnieje wiele powodów osłabienia wzroku. Dużo mówi się o takich czynnikach, jak: palenie papierosów, czytanie przy niewłaściwym świetle czy praca przed komputerem. (2,3) O dobry wzrok coraz trudniej także wraz z wiekiem, kiedy stajemy się bardziej podatni na choroby okulistyczne, takie jak zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) (1) czy jaskrę (5).

Badania nad wymienionymi schorzeniami oczu wyraźnie podkreślają istotną rolę naszego sposobu odżywiania, zarówno w rozwoju tych chorób, jak i w ich zwalczaniu. Złe nawyki żywieniowe oraz uboga w antyoksydanty dieta to jedne z ważniejszych czynników ryzyka zachorowania na AMD. Z kolei niższe ryzyko wystąpienia AMD wiąże się m. in. z dużym spożyciem produktów zawierających luteinę czy ryb bogatych w kwasy omega-3. (1)

Istotne zależności między niewłaściwą, prowadzącą do nadwagi dietą, a zaburzeniami widzenia wykazano również w badaniach nad rozwojem jaskry. Wiele publikacji naukowych donosi o korzystnym wpływie diety bogatej w witaminy A i B, magnez oraz selen na zmniejszenie ciśnienia wewnątrzgałkowego, a tym samym – na przebieg choroby. (5)

 

Jak poprawić wzrok? Zadbaj o swój jadłospis

O korzystną dla oczu dietę warto zatroszczyć się jak najwcześniej, zanim doświadczymy poważnych problemów zdrowotnych. Do największych sprzymierzeńców dobrego wzroku zaliczyć można pokarmy zawierające witaminy oraz składniki odżywcze, takie jak: witamina C i E, beta-karoten, luteina i zeaksantyna. (2) Luteina chroni naczynia włosowate siatkówki, stanowiąc rodzaj filtra przeciw szkodliwemu promieniowaniu ultrafioletowemu. Bogatym źródłem luteiny jest m.in. natka pietruszki, szpinak, jarmuż, brokuł czy cukinia. (3)

Dobroczynny wpływ na oczy mają ponadto kwasy Omega-3, które znajdziemy w łososiu, makreli i tuńczyku (3), a także antocyjany występujące w jagodach, żurawinie czy czarnej porzeczce (4).

 

Witaminy na wzrok

Tworząc nasze codzienne menu, warto włączyć w nie produkty zawierające dobre dla oczu witaminy i minerały. Najważniejsze z nich to:

 

  • Witamina A – pełni bardzo ważną rolę w prawidłowym widzeniu. Jej niedobór prowadzić może do kurzej ślepoty oraz wysychania rogówki i spojówek. Beta-karoten, który dopiero w organizmie przekształca się w witaminę A, znajdziemy w marchewce, natce pietruszki, szpinaku czy jagodach goji. Witamina A obecna jest wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego: tranie, wątrobie i jajach. (4)
  • Witamina E – zawarta w olejach roślinnych i kiełkach roślin, jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów. Zapobiega ona utlenianiu witaminy A. Jej niedobór może skutkować pogorszeniem wzroku. (4)
  • Witamina C – pomaga zwalczać wolne rodniki. Obecna jest m.in. w cytrusach, aronii, natce pietruszki, czarnej porzeczce, papryce czy owocach dzikiej róży i aceroli. Witaminę C stosuje się w profilaktyce zaćmy i jaskry. (4)
  • Witamina B2 – jej niedobór sprzyja łatwiejszemu męczeniu się oczu i ich łzawieniu oraz pogorszeniu ostrości wzroku. Źródłem witaminy B2 są: mięso, jaja, wątroba i ser. Witamina B2, wraz z innymi witaminami z grupy B, dba o prawidłowe funkcjonowanie neuronów, w tym nerwu wzrokowego.(4)
  • Minerały: miedź, cynk, mangan i selen – to składniki enzymów chroniących narząd wzroku przed nadmiarem wolnych rodników. Miedź zawarta jest m.in. w wątrobie, ostrygach i drożdżach piekarniczych; cynk – w otrębach pszennych, orzechach i kakao, zaś mangan – w fasoli, grochu i soczewicy. Selen znaleźć można w rybach morskich oraz produktach zbożowych. (4)

 

Osoby, których oczy szczególnie narażone są na działanie niekorzystnych czynników (np. długodystansowi kierowcy, osoby pracujące przy komputerze), mogą uzupełnić swoją dietę o specjalistyczne suplementy. (2) W aptekach dostępne są liczne preparaty wspomagające ostrość widzenia i przeciwdziałające zmęczeniu oczu (np. Lutezan z luteiną, cynkiem i witaminą C).


Przypisy:

  1. Jankowska-Lech I, Grabska-Liberek I, Krzyżewska-Niedziałek A, et. al. Zwyrodnienie plamki związane z wiekiem (AMD) – choroba starzejących się społeczeństw. Postępy Nauk Medycznych 2013;12:868-873.
  2. Zabezpiecz wzrok na przyszłość. Dostęp online: http://www.termedia.pl/mz/Zabezpiecz-wzrok-na-przyszlosc,11298.html Data dostępu: 16.02.2017
  3. Krawczyk K. Jak dbać o wzrok? Dostęp online: http://okulistyka.mp.pl/zdroweoczy/151481,jak-dbac-o-wzrok Data dostępu: 16.02.2017
  4. Bosek J. Dieta dla wzroku i słuchu. Dłonie i słowo. Magazyn Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym 2013;3-4:49-60
  5. Olszewska H, Wojciechowska K, Jegier A. Profilaktyka jaskry. Medycyna Rodzinna 2009;2:29-37.