Powrót

Zespół widzenia komputerowego – objawy i sposoby radzenia sobie z dolegliwościami

Jak zapobiegać chorobom oczu siedząc wiele godzin przed komputerem

Syndrom widzenia komputerowego, określany też jako zespół widzenia komputerowego, to zmęczenie wzroku wynikające z długotrwałego wpatrywania się w monitor jakiegoś urządzenia, przeważnie komputera. Powoduje ogólny dyskomfort i zaburzenia widzenia nawet u bardzo młodych osób. Czy w czasach, kiedy używamy komputera do pracy, nauki i rozrywki, mamy szansę uchronić oczy przed przykrymi dolegliwościami? 

 

Jakie są objawy syndromu widzenia komputerowego?

 

Ból oczu od komputera, uczucie suchości, podrażnienie – znasz to? Jeśli spędzasz dużo czasu przed monitorem, symptomy te pewnie nie są Ci obce. Podobno 50-90% osób pracujących przy komputerze doświadcza co najmniej niektórych objawów syndromu (1). Dolegliwości dotyczą nie tylko dorosłych, ale rozwijają się także u dzieci, szczególnie tych użytkujących komputer/tablet przy złym oświetleniu i zachowaniu złej postury. Na razie nie ma dowodów na to, że komputer może spowodować przewlekłe problemy ze wzrokiem, jednak u wielu osób przyczynia się do występowania:

  • nieostrego lub podwójnego widzenia,
  • wysuszonych, czerwonych oczu,
  • podrażnienia,
  • bólów głowy,
  • bólów karku i kręgosłupa (1).

Kiedy jakiś czynnik sprawia, że odczuwasz zmęczenie oczu i inne dolegliwości z nimi związane, wykonywanie rutynowych obowiązków sprawia ogromną trudność, tym bardziej osobom, które ze względu na pracę muszą kontynuować wpatrywanie się w monitor. Niestety, gdy nie zareagujesz w porę na objawy syndromu, dolegliwości nie ustąpią same, ale będą tylko się pogłębiać. Co robić w tej sytuacji?

Podwójne widzenie, ból głowy, suchość oczu – sposoby na walkę z objawami syndromu widzenia komputerowego

 

Całkowita rezygnacja z komputera w obecnych czasach wydaje się mało możliwa, jednak jesteś w stanie zrobić kilka rzeczy, dzięki którym dokuczliwe objawy ustąpią lub będą miały mniejsze nasilenie. Kluczową rolę odgrywa tu ergonomiczne stanowisko pracy, które sprawia, że Twoje narządy (w tym oczy) są minimalnie obciążone.

 

Monitor komputera powinien znajdować się w odległości ok. 50-60 cm od Twoich oczu. W pomieszczeniu musi być też odpowiednie oświetlenie, które nie jest zbyt ostre, aby jeszcze bardziej nie obciążało wzroku. Możesz używać lampki na biurko, jednak ustaw ją w taki sposób, żeby nie świeciła Ci ani prosto w oczy, ani w monitor (2). Ponadto postaraj się przestrzegać poniższych zasad (2,3):

  • rób częste przerwy od pracy przed komputerem, przynajmniej raz na 20 minut zrób sobie 20 sekund przerwy i popatrz na oddalone obiekty, np. wyjrzyj przez okno – w ten sposób oczy odpoczywają, podczas krótkiej przerwy możesz zrobić też kilka ćwiczeń, które pomogą Ci rozluźnić mięśnie,
  • jeśli pracujesz przed komputerem, postaraj się w czasie wolnym od niego odpocząć – idealnym pomysłem będzie spędzanie czasu na świeżym powietrzu,
  • postaraj się częściej mrugać, w ten prosty sposób zadbasz o nawilżenie oczu,
  • zaopatrz się w okulary z antyrefleksem,
  • zainwestuj w komputer z matową matrycą, która nie odbija światła tak jak błyszcząca, dzięki czemu oczy mniej się męczą, ponadto wyreguluj jasność, kontrast i rozmiar czcionki w komputerze, tak żebyś mógł komfortowo czytać teksty,
  • jeśli sięgasz po krople do oczu zmęczonych od komputera, używaj ich zawsze zgodnie z instrukcją.

Gdy ból oczu, zmęczenie czy inne dolegliwości są bardzo silne i zaczynają Cię niepokoić, nie czekaj i zgłoś się na badanie kontrolne wzroku. Okulista podpowie Ci jak pielęgnować oczy i pracować w taki sposób, żeby wyrządzić im jak najmniejszą szkodę.

 

 

  1. What Is Computer Vision Syndrome? http://www.webmd.com/eye-health/computer-vision-syndrome#1 Data dostępu: 21.05.2017
  2. Heiting G. Computer Eye Strain: 10 Steps For Relief. http://www.allaboutvision.com/cvs/irritated.htm Data dostępu: 21.05.2017
  3. Computer Vision Syndrome. https://www.aoa.org/patients-and-public/caring-for-your-vision/protecting-your-vision/computer-vision-syndrome?sso=y Data dostępu: 21.05.2017